Teksti Sampsa Kaataja
Kansainvälinen lentoliikenne alkaa
Tampereen lentokentän huonosta kunnosta käytiin keskustelua keväällä 1954. Yhtenä näkemyksenä oli, että ainut vaihtoehto lentoliikenteen uudelleen käynnistämiseksi Tampereella oli kokonaan uuden lentokentän rakentaminen. Suomessa valtio vastasi yleensä lentokenttien kunnostustöistä, mutta erityissopimuksen nojalla Härmälän kentän kunnostuksesta vastasi Tampereen kaupunki. Karhumäkien aloittaessa lentoliikenteen uudelleen kesäkuussa 1954 kaupunki oli asfaltoinut kentän molemmat päät, mutta se ei kuitenkaan ollut valmis ympärivuotiseen käyttöön. Radiolaitteistossa sekä valaistuksessa oli vielä puutteita ja myös kentän auraaminen talviaikana oli järjestämättä.

Toimiessaan Tampereella Aero Oy oli lentänyt ainoastaan kotimaan vuoroja, joten tamperelaisten liikkumisen kannalta uusi lentovuoro helpotti matkustamista Ruotsiin ja muualle maailmaan. Päivittäinen vuoro lähti aamulla Joensuusta Lappeenrannan Helsingin ja Tampereen kautta Tukholmaan. Yhdessä tunnissa ja neljässäkymmenessäviidessä minuutissa oli mahdollisuus matkustaa Pirkanmaalta Ruotsiin.