Teksti Leena Niemi
Asemasotavaihe
Vuoden 1942 alussa sodasta tuli vakiintunut olotila. Miesten harrastukset olivat paljon samoja kuin kotirintamallakin. Armeijan johto piti yllä kilpailuhenkeä molempien rintamien kesken. Esimerkiksi puolen vuoden aikana -43 kerättiin pihkaa kaikkiaan yli 500 000 kg, josta kenttäarmeijan osuus oli yli 160 000 kg. Pihka oli kalliimpaa kuin vehnäjauhot. Kun ulkomaantuonti oli lakannut, käytettiin paperinvalmistusprosessissa hartsin tilalla havupuiden pihkaa. Tupakanviljely oli laajamittaista.
Asemasotavaiheessa ruokailu muuttui säännölliseksi ja ateriat monipuolisiksi. Itä-Karjalan vesistöt olivat kalaisia ja metsissä oli riistaa. Miehet rakensivat hirsisiä korsuja havumajojen tilalle. Miehillä oli aikaa kuunnella radiota ja käydä katsomassa valistusosaston lähettämiä elokuvia.

Sotilaskotiyhdistyksellä oli puolustusvoimien ohje perustaa kullekin joukkoyksikölle oma sotilaskoti, ja lisäksi lottajärjestö perusti kanttiineja. Kannaksella oli helmikuussa -42 jo yli viisikymmentä sotilaskotia. Armeijan valistusosasto tilasi niihin monia lehtiä; ainakin yksi kotipaikkakunnalta, valtakunnan päälehti, Hakkapeliitta ja uskonnollinen Koti ja Kasarmi. Lisäksi luettiin omia rintamalehtiä. Karjalan kannaksen lehti oli nimeltään Tappara. Tamperelaiset saivat paljon luettavaa, kun kaupungin aseveliyhdistys järjesti keräyksen, ja lähetti rintamalle parikymmentätuhatta kirjaa sekä seurapelejä.

Tamperelaisten harrastuksista on aina kaksi ollut yli muiden, työväenopisto ja teatteri. Niin oli sotavuosinakin. Kun Kansanvalistusseuran kirjeopisto alkoi toimia sotarintamalla, kulkivat opinnäytteet ahkerasti Kannaksen korsuista Helsinkiin. Teatterin tarve tyydytettiin kahdella tavalla, näyttelemällä itse ja katsomalla kotikaupungin teatterikiertueita. Ensimmäinen 3 viikon kiertue oli jo syyskuussa -41. Pian sen jälkeen Tampereen Työväen Teatterin johtaja Edvin Laine nimitettiin Pohjois-Hämeen sotilaspiirin teatteripäälliköksi ja Työväenteatteri alkoi esiintyä säännöllisesti hämäläisille rintamajoukoille. Laine sai myös monta näyttelijää vapaaksi sotatoimista.

Viihdytyskiertueen tulo katkaisi asemasodan yksitoikkoisuuden. Sopivalle aukiolle rakennettiin esiintymislava, ja miehet istuivat tiiviiseen ryhmään ohjelmaa seuraamaan. Se pysyi samantapaisena koko sodan ajan. Aluksi puhui valistusupseeri ja sen jälkeen laulettiin yhteisesti Hämäläisten laulu. Sitten kansallispukuinen Enni Rekola ja sotilaspukuinen Kaarlo Kytö esittivät kaksinlaulua. Edvin Laine lausui runoja, Eero Roine ja Pentti Viljanen naurattivat joukkoja. Harmonikkataiteilijat soittivat. Lopuksi esitettiin yksinäytelmäinen “Kasarmin pihalla”. Ohjelmaan kuului myös kotirintaman tarvehdykset. Niitä lähettivät sos.dem. järjestöt, ammattiyhdistykset, Aseveliyhdistys, Lotta Svärd´in Tampereen osasto sekä monet tehtaat. Joukkojen komentaja Pajari piti yllä yhteishenkeä. Viihdytyskietueen ampumakilpailuissa hän voitti niukasti Rauni Luoman.
Asemasotavaiheessa vallatuille alueille perustettiin 6 sotateatteria, joissa toimi palkattua siviilihenkilökuntaa ja komennettuja asevelvollisia. Perustettiin myös kiertäviä rintamateattereita.

Tampereen lotat ja yhdistysnaiset kokosivat ja lähettivät satoja paketteja “tuntemattomille sotilaille”. Monet niistä johtivat kirjeenvaihtoon lähettäjän ja sotilaan välillä. Joistakin sai alkunsa pitkä ystävyys- tai rakkaussuhde.
Pajari korosti usein urheilun merkitystä sotilaan taistelukunnolle. “Sodassa joudumme taistelemaan ylivoimaa vastaan ja tehokkain sekä varmin keino korvata miesten lukumäärä on kohottaa sen taistelukuntoisuutta ja taistelutahtoa. Parhainkaan mieli ei voi kuitenkaan auttaa, jos joukkojen ruumis herpaantuu”, on hän sanonut. Talvisin järjestettiin jatkuvasti erilaisia hiihtokilpailuja. Vielä 5. 3. -44 hiihdettiin talven huipputapahtumana Kannaksen poikkihiihto. Se oli 10 miehen kuljettama 100 km viesti. Voittaja oli 18. divisioonan ykkösjoukkue. Kilpailtiin myös ammunnassa ja eri urheilulajeissa mahdollisuuksien mukaan.

Kirkollisella työllä oli tärkeä asema. Jokaisessa yksikössä oli oma sotilaspappi. Hänen tehtäviinsä kuului varsinainen hengellinen työ eli sielunhoito, osallistuminen valistustyöhön ja kaatuneitten huolto. Kenttäpappi lähetti lohduttavat kirjeet kaatuneiden omaisille. Hän myös piti säännölliset hartaushetket. Jos pappi kaatui tai haavoittui, joku upseereista suoritti tehtävät. Ainakin kerran tamperelaisten divisioonakomentaja Pajari piti kenttähartauden. Hyökkäysvaiheessa miehet kokoontuivat siirrettävän alttarin ääreen.
Sotilaat kokoontuivat usein myös Itä-Karjalan kirkoissa ja rukoushuoneissa. Suomalaiset korjasivat niitä ja muita tuhoutuneita rakennuksia. Papit tekivät uskonnollista työtä myös paikallisen väestön ja sotavankien keskuudessa. Tampereen seurakuntien papit vierailivat säännöllisesti rintamalla ja sotilaspapit kävivät vastaavasti kaupungissa.